Yoga i ferien?

Hvis du kun skal lave en eneste yogastilling derhjemme i din ferie, så prøv ViparitaKarani – en yogastilling der kan gøre utroligt meget godt for din krop. Stillingen stimulerer også dit parasympatiske nervesystem, hvilket har en afstressende, beroligende og restituerende effekt.

ViparitaKarani kan på god, gammeldags dansk oversættes til ”Benene-op-ad-væggen”. Nemmere kan det ikke blive at lave yoga, også når du holder ferie – og se lige her hvad den kan gøre for dig:

  • Bedre restitution efter træning
  • Forbedre blodcirkulation og mindske væskeansamlinger i ben
  • Afhjælpe søvnløshed og andre søvnproblemer
  • Have positiv effekt på hovedpine og migræne
  • Lindre stress, angst og depression
  • Mindske gener relateret til hormonelle ubalancer
  • Balancere blodtryk og fordøjelse

Listen kunne gøres endnu længere, men som du nok har forstået, så er dette YOGASTILLINGEN at prøve😊

Gør sådan her:

  • Læg et foldet tæppe foran væggen (skal passe som støtte i lænd eller under korsben, alt efter hvad der føles bedst i din krop)
  • Støt med hænder bag dig og før kontrolleret benene op af væggen og ryggen ned mod tæppe og gulv
  • Ryk tættere på væggen, hvis du har fået for meget mellemrum mellem væggen og dine ben
  • Lad ben og fødder hvile, støttet af væggen. Lad armene hvile over hovedet, eller ud til siden
  • Luk øjnene og slap af

Start med 2-5 min og arbejd dig op til 10-15 min. Hvis det summer eller stikker i fødder og ben, så kan du lade fødderne glide ned langs væggen og lade fodsålerne mødes.

For at komme ud af stillingen, bøj benene ned til maven og vip stille og roligt om på siden.

God fornøjelse!